Sunday, October 19, 2008

Masalah Pembelajaran Diskalkulia (Dyscalculia)


Apa itu Diskalkulia?

  • Merujuk kepada istilah sastera, "Dys" dalam bahasa Greek bermaksud kesukaran, "Calculia" dalam bahasa Latin bermaksud pengiraan. Maka Diskalkulia didefinisikan sebagai masalah pembelajaran spesifik yang mempengaruhi pemerolehan/pembelajaran kemahiran aritmetik (Wikipedia, 2008).
  • Menurut Departmant for Education Skills 2001(DfES), Diskalkulia diterangkan sebagai sesuatu keadaan yang mempengaruhi keupayaan menguasai / memperolehi kemahiran aritmetik. Kanak-kanak diskalkulia menghadapi masalah dalam memahami konsep nombor yang mudah, kekurangan kefahaman intuisi terhadap nombor dan bermasalah dalam mempelajari fakta nombor dan prosedur-prosedur. Contohnya, mereka tahu 3+5=8, tetapi tidak dapat mentafsirkan bahawa 5+3=8. Walaupun mereka dapat menghasilkan jawapan yang betul, tetapi mereka melakukannya dengan tanpa keyakinan diri. (Messenger et al).


     

Simptom-simptom Diskalkulia

Seseorang yang menghadapi masalah Diskalkulia akan menghadapi kesukaran:

  • Mengenal nombor dan simbol-simbol dalam matematik seperti +, -, x dan ÷
  • besar dan kecil. Contohnya: tidak dapat menentukan nilai terbesar antara 23 dan 32
  • mengira dalam bilangan 2 atau 5 dan sebagainya serta tertib menurun
  • membuat anggaran dan pengukuran, seperti saiz, nilai, wang, jarak atau cecair
  • mengira wang atau melihat masa
  • membaca peta dan jadual, kerana kurang kesedaran tentang kedudukan, arah, orientasi dan organisasi ruang
  • menggunakan peraturan dan prosedur, oleh itu mereka tidak dapat mengingati langkah-langkah untuk menyelesaikan pengiraan matematik
  • Lemah dalam pengiraan spontan.


 

Punca-punca berlakunya Diskalkulia

 Wujud sejak lahir atas faktor genetik

-    Kecederaan pada otak sebelah kiri berdekatan dengan telinga.

- kerana otak kiri berfungsi menterjemahkan angka-angka

Pendedahan awal matematik yang terdesak

  • pendedahan sebelum kanak-kanak bersedia untuk menerima konsep matematik menyebabkan kanak-kanak berasa bimbang apabila berhadapan dengan soalan matematik dan menjadi fobia

Faktor pengajaran di sekolah

  • Pelajar yang lemah tidak dapat menguasai sesuatu kemahiran dengan sepunuhnya kerana guru perlu menghabiskan sukatan pelajaran seperti yang ditetapkan.

- Pengajaran konsep matematik diabaikan kerana guru mengajar dan melatih pelajar bersarankan ujian dan peperiksaan.

Bagaimana untuk mengajar kanak-kanak Diskalkulia?

  • Memberi penyampaian pelajaran secara part-part-whole
  • Memberi pengulangan dan latih tubi yang kerap
  • Mengenalpasti mereka faham akan soalan atau latihan yang ditujukan
  • Mementingkan kefahaman konsep
  • Mengkaitkan contoh dengan kehidupan harian dan bahan maujud
  • Menggunakan bahasa yang senang difahami
  • Memberi penghargaan dan pujian, elakan melabel dan memarahi mereka depan khalayak ramai
  • Menggunakan alat bantu mengajar yang pelbaga


 

Sokongan Keluarga

 Ahli keluarga, khasnya ibubapa perlu mengambil bahagian sepenuhnya bagi membantu kanak-kanak bermasalah pembelajaran

 Sentiasa merujuk kepada guru kelasnya untuk mengikuti perkembangan anak di sekolah.

 Mengajar anak-anaknya atau memberi pendedahan tentang pengiraan melalui permainan

 Memberi peluang kepada mereka untuk berhadapan dengan pengiraan dan penghitungan dalam aktiviti harian

 Ibubapa memberi kerjasama dengan pihak sekolah bagi membimbing anak-anak mereka supaya berjaya dalam kehidupan.


 

Boleh mendapatkan informasi dan nasihat dari:


www.suite101.com

No.6, Persiaran Kuantan

Off Jalan Titiwangsa, Setapak,

Kuala Lumpur

Tel/Fax: 03-40255109
Email : dyslexiaft@time.net.my

Email:pkik@myjaring.net

2 comments:

Dang Kelana said...

Terima kasih. bagus info ni. saya syak anak saya ada masalah diskalkulia. Where do I go from here? Apa yg patut kita lakukan jika mula syak anak kita ada masalah spt ni di Malaysia ni?

Noor Mustaqim Bin Mohamed said...

saya menghidap masalah diskalkulia jugak, perasan sejak umur darjah 6. memang mengalami kecederaan pada bahagian kepala berdekatan mata n telinga dan kena jahit.